Varmistaminen

Varmistaminen ja palauttaminen – kaaos vai hallittu kaaos?

Valmistautuminen ennalta arvaamattomiin tilanteisiin

Varmistaminen on usein asia, jota ei suunnitella riittävästi etukäteen eikä myöskään valvota jälkikäteen. Ennakoinnilla voitaisiin kuitenkin säästää huomattavasti kustannuksissa ja saada yritykselle oikeaa lisäarvoa tuottava ratkaisu.

Varmistuksien määrittelyssä on olennaista selvittää omat ja sidosryhmien tarpeet, mahdolliset lait ja määräykset sekä varmistettavan tiedon kriittisyys ja arvo. Näiden avulla voidaan määritellä asiakkaalle parhaiten soveltuvat palvelutasot, SLA – Service Level Agreement, joihin varmistettavat palvelimet tai resurssit voidaan sijoittaa, esim. kulta, hopea ja pronssi. Palvelutasot vastaavasti määrittävät, kuinka usein ympäristö varmistetaan, RPO – Recovery Point Objective, miten nopeasti varmistus on saatava palautettua ongelmatilanteessa, RTO – Recovery Time Objective, ja mahdolliset lisätarpeet kriittisemmän tiedon osalta, esim. etä- ja DR-kopiot.

Kun tämä perusmäärittely on tehty, voidaan palvelutasoille valita parhaiten sopivat ratkaisut ja teknologiat. Lisäksi ympäristöjen hallinta jatkossa on helppoa, kun uudet palvelut ja resurssit voidaan sijoittaa jo valmiiksi määriteltyihin palvelutasoihin.

Käyttämällä soveltuvia medioita (ssd, levy, nauha, pilvi) ja teknologioita (deduplikointi, kryptaus, snapshot, replikointi) päästään erittäin joustaviin ja kustannustehokkaisiin ratkaisuihin, joissa palvelutasojen toteuttamisen lisäksi varmistettua tietomassaa voidaan hyödyntää myös muihin operatiivisiin tehtäviin, kuten esimerkiksi:

  • koulutusympäristö – operatiivisella datalla, tuotantoympäristöä häiritsemättä
  • versiopäivitykset – testataan ensin ja mikäli kaikki toimii, siirretään tuotantoon
  • testi/kehitys/laadunvalvonta – kaikki simuloiden todellista tuotantoympäristöä ja tarvittaessa ympäristöjen skaalaus/migraatio pilvialustalle erittäin helposti
  • migraatiot – siirrä palvelu(t) nopeasti fyysiseltä palvelimelta virtuaaliseen (P2V, P2C).

Varmistusratkaisu tarvitsee kuitenkin myös hoitoa ja valvontaa käyttöönoton jälkeen. Mikäli ympäristön valvonta laiminlyödään ja esimerkiksi palautuksia ei testata käytännössä, saatetaan hädän hetkellä törmätä ikävään yllätykseen, kun palautukset eivät onnistukaan.

Mikäli omaa osaamista tai resursseja ei löydy, kannattaa palvelun suunnittelu, valvonta tai jopa operointi antaa asiantuntijoiden tehtäväksi. MultiCom tarjoaa kattavat palvelut niin uusille kuin olemassa oleville ympäristöille, olipa kyse sitten uuden ratkaisun suunnittelusta, käyttöönoton avustuksesta, migraatiosta tai vaikkapa varmistusten täydellisestä avaimet käteen -ulkoistuksesta.

> Lataa PDF-esite